onsdag 26 maj 2010

Tomhet.

Tog med mig sambon på lunch idag, som miste sin kära mormor imorse, som såg sina dagars sista ljus samtidigt som vi såg dagens första.
Fast hon var väldigt sjuk och kämpat länge, fast det var väldigt väntat så blir det så defenitivt på något vis när det väl händer.
En stor sorg, saknad och tomhet infaller sig, jag saknar ord.
Massor tårar.
Hon var så fin, mormor Stina, min svärmors mamma(vad fint att du fick vara där och krama hennes hand när det hände! Tänker på Dig extra mkt!), min sambos mormor och mina barns gammel-mormor.
Hon var så glad, klok, ungdomlig, godhjärtad, vänlig, rolig, omtänksam och räckte till till så många, fina mormor Stina. En fantastisk kvinna i mina ögon, trots att jag bara känt henne de senaste 6-7 åren.
Vi saknar Dig och må du vila i frid och för alltid ha en given varm plats i våra hjärtan. Och alla våra fina minnen är för evigt.

Lunchen som "avnjöts" på en uteservering inlindad i filtar, vid vattnet, i solsken bakom moln (burr!)fyllde förvisso våra magar, men aptiten på någonting infinner sig inte riktigt, en dag som denna.
Tomhet.

Ta vara på livet och dina nära och kära min vän.
Livet är så skört, så kort och så stort på något vis.
Och det måste levas här och nu.
Och vårdas med tacksamhet medan det är.

7 kommentarer:

  1. Fint skrivet! Saknaden är enorm. Hon har alltid funnits där och varit en extramamma för oss. Jag åkte dit i förmiddags och fick ett farväl. Det var jobbigt att se henne men väldigt skönt. Vila i frid vår älskade mormor!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du skrivit Matilda!!!
    Kramar från oss

    SvaraRadera
  3. Varmaste tankarna till hela lilla familjen och särskilt F.....Kram mormor, svärmor, mamma

    SvaraRadera
  4. Vilka fina ord... förlåt att jag inte tänkte på att krama om dig mer ordentligt idag när vi sågs... får ta igen det på lördag. Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Tack alla för visad omtanke, det värmer!

    Och Therese, vad gooo du e, men det var nog lika bra det så jag inte smittade dig, du vackra gravida kvinna med min dyngförkylning! ;)

    Ses på lördag! (längtar)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Och Carolina, vad skönt att höra att ni åkte dit och tog ett sista farväl (även om hon alltid kommer att leva kvar i våra minnen och tankar!)
    Jättejobbigt jag vet, tänker själv sååå mycket på min kära farmor och farfar som gick bort för några år sedan och därför blir jag nog extra berörd!
    Förstår att saknaden är enorm och alla känslor kring det defenitiva slutet och "aldrig mer"...
    Men så är livets gång!

    Tänker på Er massor!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Har inte haft ork att titta in på din blogg Tack för de fina du skrivit... jag har det svårt nu vet inte riktigt hur jag ska klara mig utan min mamma...en liten tröst är att jag fick hålla hennes hand till slutet. Vi pratade om allt.. Hon var mitt största stöd i livet men hon lovade att vara min skyddsängel fick en jätte fin dikt av mamma för ett tag sen som hon sa jag skulle läsa när det var svårt..
    Kram Svärmor

    SvaraRadera