tisdag 20 april 2010

Torsk på Tall-rik! ;)

Eftersom alla fjällenbilder ligger på den bärbara datorn som sambon har med sig på jobbet, så får glimtarna från semestern vänta med honom...;)

Bjuder här på kvällens middag istället, mammas gamla hederliga fiskgratäng och därmed även mitt enda torsk-recept som ofta går på repeat här hemma!
(Har ni några bra torsk-recept så bjud mig snälla, det är ju så nyttigt och gott med fisk!)

Bryn en skivad purjo i smör och hiva ner i en form, kaduns!
Lägg i de tinade (och avrunna) torskblocken och salta och citronpeppra rikligt!

Bre över en stor burk creme fraiche som ett snötäcke (sorry, lite mer snö får ni stå ut med!) över fisken och gå loss med saltet och citronpepparen igen!
Tjoff in i ugnen på ca 225c i ca 20min(tills fisken är klar!) och gratängen fått en gyllene yta!

Servera med pressad potatis...

...och idag även lite av vårens fantastiska primörer!
Jag och Lilleman som var dom enda vid middagsbordet (eftersom en suuupertrött sessa somnade på soffan innan middagen med kraftiga efterdyningar från fjällen och mamman kände att d inte var läge till några som helst väckningsförsök!) knaprade vi i oss två var av dessa fantastiskt goda orangea rötter, lilleskutt va gott! (Har hört att det dels är bra för hyn och som godis för livmodern och så är det ju fantastiskt gott! Så alla kvinnor, frossa i morötter! Kanske får bli lite till dipp i helgen...?!) ;)
Denna fiskrätt är iaf otroligt lättsmält och därmed barnvänlig och älskad av även de riktigt små barnen!
Komiskt nog skulle Elin bjuda på en torskrätt i fjällen, varpå jag tänkte tjooho, nu får jag äntligen lära mig något nytt, men gladeligen blev det snarare en variant! Inte så illa pjåkat det heller och väldigt gott dessutom! ;)
Elins variant gör du i princip på samma sätt fast du byter ut creme fraichen mot grädde istället och serverar med ris!
Perfekt, två torskar i en smäll! ;)

1 kommentar:

  1. Tuuusen Tack Mia för ditt favorit-torsk-recept på mailen, det värmer såå!
    Skall snarast testas och garanterat mätta våra små magar och tillfredsställa en och annan smaklök! ;)

    Kram på dig

    SvaraRadera