tisdag 27 april 2010

Dagens middagstips!

Och lagom till kvällen blev det mulet och regn, ganska skönt faktiskt, så man får in barnen efter en lång dag ute i solen för lite innemys och middagslagning, idag Elins underbara Kasslergratäng;

Koka ris, här basmatiris och fyll botten i en smord form!
Elin bjöd på denna fantastiskt goda gratäng i fjällen och använde sig då av annanasringar, men jag hade ingen annanas hemma och fick för mig att banan borde funka lika bra, för alltid har man väl gamla bruna tråkiga bananer hemma...
Så det fick bli ett lager skivad banan på det, innan du lägger på den rensade kasslern i skivor!
Vispa upp en grädde med ganska rikligt med sweet chilisås i och bre över kasslern, toppa med lite ost...

...och idag blev det även lite klippt färsk timjan på toppen, eftersom jag hade det hemma!
In i ugnen tills den blivit varm och fått en gyllenne yta!

Och vet ni vad, det blev jättegott med banan oxå!
Tusen Tack igen Elin, mycket bra, enkel, snabb och fantastiskt god rätt, men framförallt smidig eftersom det är en hel rätt i sig och därför perfekt att göra i folieform och ta med på resan, eller bunkra med i frysen!
Detta måste ni prova!'
Gratinerad Kram

2 kommentarer:

  1. hon som inte gillar banan28 april 2010 kl. 08:02

    Ser gott ut, min familj får dessvärre stå ut med annanas :)

    SvaraRadera
  2. Ja, nästa gång får det bli annanas här också, bara jag kommer ihåg att köpa hem det...det är dessvärre inget jag brukar köpa hem så när det var dags för dagens middagsfix och rot i kyl-frys och skafferi så hade jag alla andra ingridienser, men ingen annanas...men dock några gamla brunprickiga bananer...oj, förlåt nu sa jag det där ordet som du inte gillar nu igen...;)

    SvaraRadera