onsdag 4 november 2009

Vad vore en Morgon utan...


...Smoothie?? Har nu väldigt vårt att förstå hur jag kunde leva utan denna fantastiskt goda, snabba och nyttiga dryck, innan den där morgonen i somras, då jag mådde som jag förtjänade efter en helvild 30-årsskiva och goa Emma möter mig med sin mjuka klingande stämma; "-Vill du ha en Smoothie!" 
Jag tappade hakan och tänkte "-Guud vad ambitiös hon är!", men när hakan hade satt sig igen blev jag överlycklig, det var faaantstiskt gott, det var kärlek vid första ögonkastet helt enkelt...eller ja, första slurken då!? ;) Tack Emma, du e så go! 

Sedan dess dricker jag en Smoothie varje morgon, det är optimalt då jag oftast äter frukosten ståendes, med ena armen i dagispåsen, andra med tandborsten på smågaddar, ena benet på väg upp i trappen för att hämta något och det andra halvvägs utanför dörren....Ja, ni som har småbarn kanske vet! Morgonkaos! ;)

Det är mycket enklare än man tror. Bara att slänga ner i blendern;

Vaniljyoughurt , (naturell youghurt eller hälsofil)
Frysta bär (hallon, blåbär eller både och!) Har även provat björnbär, jordgubbar och kiwi...
Banan
Vetekli   (havregryn eller linfrön)

(Det går att variera i det oändliga. finns massor fina smoothies-kokböcker i handeln, kanske ett tips att köpa till någon i julklapp, och en blender till den som inte har det?!)

Tryck på knappen...(vilket det är lite bråk om här hemma vem som skall göra...Lillemann vinner oftast! Vilket oxå resulterar i att han kommer med lila mustach till frukosten på dagis! ;) )
Häll upp i glas och morgonen är räddad och du är "fit for fight"med många stadiga nyttigheter i magen!

Vad startar Du dagen med??

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för besöket!
    Vilket underbart hus ni har, så vackert! Har inte hunnit titta färdigt, men var tvungen att kommentera - älskar smoothies jag med :) Ett tips är att använda t ex Verums hälsofil som bas, då gör du frukosten ännu nyttigare. Som de säger på tv, 70% av immunförsvaret sitten i magen :) Nu ska jag titta vidare, ha en skön dag, här snöar det också! Kram, Minna :)

    SvaraRadera
  2. Åååh, tack för tipset! (Är egentligen lite emot dessa arom-smaksatta produkter, så nu ska det springas och inhandlas hälsofil!) ;)
    Kram

    SvaraRadera