tisdag 10 november 2009

Middagstipset


Återigen en återkommande favorit i vardags-mat-tristessen;

Broccoligratäng med Ris (en form, ca 4 pers, kan även dubblas och göras i långpanna!!)

Sätt på ris till 4 pers

Koka upp 1kg fryst broccoli (låt koka några minuter, så dom blir mjuka)

Häll ner i en smord form och dela ev. med kniv om det är riktigt stora buketter.

Strö över strimlad skinka, här har jag använt mig av kassler, (om du inte vill göra en vegetarisk variant och skippar den helt!) och riven ost!

Gör en bechamell-såssmör, mjöl och mjölk och krydda rikligt med salt, peppar och trocomare om du vill! (Jag gör alltid såsen på känn, men grundrecept borde finnas i de flesta kokböcker!!)

Häll såsen över broccoliblandningen och krydda med lite oregano!

Swisch in i ugnen 225C i ca 15 min (tills det blivit en fin yta!)

Servera med Ris!

Detta är en riktig barn-favorit och funkar även bra till dom riktigt små barnen! Och nyttigt förståss! Och eftersom broccolin i sig är en grönsak, så brukar vi skippa salladen till denna rätt!!

Broccoli pussar!

PS.Blir jätteglad när jag får höra att ni använt Er av några av mina recept och tips, eller om ni spetsat till det på ert eget vis, det värmer såå att jag kan inspirera andra! Kioskbollarna och Bulgur-röran har några av er provat, jättekul! ;)

1 kommentar:

  1. Vilket bra tips! Vi har verkligen fastnat i samma gamla trista rätter här hemma. Plus att det är svårt att komma på bra rätter som även Elias kan äta. Trevlig helg!

    SvaraRadera