tisdag 16 februari 2010

Fettisdagen!

"Inget är så uppfriskande, när man har mycket att göra, som en god, välgräddad, fylld temla."
Ture Sventon, med sin säregna passion för just denna bulle...
Som idag har sin alldeles egna dag, nämligen fettisdagen! Jag gillart, men det har tyvärr inte blivit någon semla för min egen del idag(var inte så sugen på att sitta hemma i min ensamhet och svulla!), men barnen hade såklart tur och fick en varsin temla på dagis...dom lyckostarna! Så jag nöjer mig med att bläddra i min fina semel-bok och drömma mig bort...mmm...
Har du likt Ture Sventon en stark passion för denna fyllda bulle, så kanske denna variant vore något, spetsad med just passionsfrukt, som e sååå syrligt, krispigt gott?!
Eller åååh, saffranssemlor med lingongrädde och stjärnlock, yes...
Eller dessa blåbärs-skönheter...mmm...
Eller dessa....ja??...som ser lite ut som...jo faktiskt...jag kan inte förneka det...gräddade amningsinlägg (undrade alltid varför dessa hade "bröstvårtor", för jag menar är det någon som någonsin fått dem att sitta rätt och inte titta åt höger, vänster eller i kors?!) ;)

Jag blir så inspirerad och sugen på att baka...
Det verkar gå att variera denna fyllda bulle i det oändliga, men jag tror allt att den klassiska gamla hederliga semlan vinner trots allt!

Hoppas du unnat dig en härligt god semla, denna fettisdag till ära!

Och du, klart mandelmassan skall vara utblandad i grädden! ;)
Ellerhur??!

Semel Puss

1 kommentar:

  1. OOOO vad jag saknar en vanlig god semla blev sååå sugen...

    SvaraRadera