lördag 17 oktober 2009

Gårdagens Meny



Efter en efterlängtad skridsko-eftermiddag sitter nu resten av familjen + Erik (eller vaddå, han är ju som en i famijen! ;) I andra kulturer har män flera fruar, men jag känner i ärlighetens namn att jag skulle behöva flera män, som kan utföra alla mina idéer, jobba in alla pengar och vara hemma med barnen...samtidigt!  ;) ) ...i bastun och njuter, medan jag borde laga middag, men bloggar istället! Så jag bjuderpå lite rester till Er istället, nämligen gårdagens middag, som för övrigt är en av famijens absoluta favoriter...
Laga och njuuut!...
Renskav med potatismos, ärtor och kantarell-rullar;

*Stek renskav (säljs i frysdisken)och färska champinjoner i mindre bitar i smör. Smaka av med matlagningsgrädde soja, salt, peppar och grillkrydda!
*Hemmagjord potatismos
*Kokta ärtor med salt och smör
*Tunnbröd med CremeBonjour Kantarell (bre och rulla och skär i bitar!) Obs! dessa kan man föräta sig på...
*Lingonsylt för den som önskar... (Erik kom idag, en dag för sent, med sin Fars hemmagjorda lingonsylt, vilket uppskattas till tusen, tack snälla snälla du! Sådant kallar jag lyx!)

Detta är en rätt som är faaantastisk god, snabb enkel och dessutom barnvänlig, jag var själv kritisk till renskav till en början, då själva renskavsröran är lite av min svärfars paradrätt, men sedan när jag blev bjuden på den och själv fick piffa till den med lite mos, ärtor och kantarellrullar så blev det en solklar  favoriträtt! Som jag rekommenderar varmt!

En perfekt rätt på hösten/vintern och avnjutes med fördel till ett glas rött!

En passande efterrätt till denna rätt bjuder jag på vid senare tillfälle då vi inom en snar framtid får gäster som vi tänkte bjuda på detta... Kanske blir det Du... ?! ;)

Prova NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar